Projenin Amaç ve Kapsamı
Yabancı dil eğitiminin üç boyutu bulunmaktadır: öğrenme, öğretme ve ölçme değerlendirme. Ölçme değerlendirme boyutu, öğrenme ve öğretme boyutlarını doğrudan etkilediği için eğitim sürecinin merkezinde yer almaktadır. Kullanılan ölçme değerlendirme yaklaşım ve yöntemleri, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarını belirlerken, öğrencilerin de öğrenme yönelimlerini ve alışkanlıklarını şekillendirmektedir. Bu bağlamda, sadece geleneksel ölçme değerlendirme yöntemlerinin benimsendiği bir öğrenme ortamında yalnızca öğrenme ürünlerine odaklanılacak ve en az bunun kadar önemli olan öğrenme sürecinin değerlendirilmesi göz ardı edilecektir.
Tamamlayıcı ölçme değerlendirme, yazılı sınavlar gibi geleneksel ölçme araçlarının dışında kalan ve sonuç odaklılıktan ziyade öğrenme sürecini de içine alıp değerlendiren ölçme değerlendirme yöntemleri olarak tanımlanmaktadır (Berry, 2008; McMillan 2007; Shohamy, 2001). Tamamlayıcı ölçme değerlendirmede kullanılan uygulamalar (dijital) ürün dosyaları ((e-) portfolios), projeler, öğrenme günlükleri, sınıf içi gözlemler, bireysel veya grup görüşmeleri, otantik değerlendirme ve öz ve akran değerlendirme olarak listelenebilir.
Tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemlerinin güçlü yanı, geleneksel sınav odaklı ölçme yönteminde var olan bilginin ezberlenmesi gereksiniminin ötesine geçerek, bir ürün ortaya koyma, araştırma yapma ve rapor yazma, problem çözme ve edinilen bilgi/becerinin uygulamaya dökülmesi gibi gerçek hayat görevlerini içermesidir. Bunun yanı sıra, bu yöntemler aracılığıyla ölçme değerlendirmenin öğrenme/öğretme sürecinin doğal bir parçası haline gelmesi, öğretmenin öğrenci gelişimini takip etmesi ve işleyen bir geri dönüt mekanizmasıyla öğrenciye rehberlik etmesi ve de öğrencinin kendi öğrenme sürecinin sorumluluğunu üstlenerek özerkleşmesine olanak sağlanması diğer güçlü yanlar arasında ifade edilebilir. Bu güçlü yanlar, ilk öğretim (2-8. Sınıflar) ve orta öğretim (9-12. Sınıflar) İngilizce dersi öğretim programlarında da öne çıkarılmış ve formal sınavların mutlaka tamamlayıcı ölçme yöntemleriyle desteklenmesi önerilmiştir (Bkz. MEB, 2018; 2-8, 9-12 Öğretim Programları).
Bu bağlamda, tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanılması konusunda gerekli teknolojik, pedagojik ve alan bilgi-becerisine sahip İngilizce öğretmenlerinin yetiştirilmesi gerekmektedir. Bu ihtiyaçtan da yola çıkarak, İngilizce öğretmen adaylarına tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırılması gerektiği ortadadır. Bu nedenle, planlanmakta olan mevcut etkinliğin amacı, İngiliz Dili Öğretimi lisans programlarının 3 ve 4. sınıflarında öğrenimlerine devam eden 25 İngilizce öğretmen adayının, İngilizce öğretiminde tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanılması konusunda bilgi ve beceri kazanmasını sağlamak, bu konuda farkındalıklarını arttırmak ve tamamlayıcı ölçme değerlendirme uygulamalarının İngilizce derslerine nasıl dahil edileceğine dair deneyim kazandırmaktır.
Bu ihtiyaçtan da yola çıkarak, İngilizce öğretmen adaylarına tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırılması gerektiği ortadadır. Bu nedenle, planlanmakta olan mevcut etkinliğin amacı, İngiliz Dili Öğretimi lisans programlarının 3 ve 4. sınıflarında öğrenimlerine devam eden 25 İngilizce öğretmen adayının, İngilizce öğretiminde tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanılması konusunda bilgi ve beceri kazanmasını sağlamak, bu konuda farkındalıklarını arttırmak ve tamamlayıcı ölçme değerlendirme uygulamalarının İngilizce derslerine nasıl dahil edileceğine dair deneyim kazandırmaktır.
Etkinlik gerçekleştirildiği takdirde öngörülen kazanımlar şu şekildedir:
- İngilizce Öğretmen adayları tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olacak; böylelikle tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanım amacını, işleyişini ve önemini daha iyi kavrayacaklardır.
- İngilizce Öğretmen adayları yaygın olarak kabul görmüş olan “öğrenmeyi değerlendirme (assessment of learning), öğrenme için değerlendirme (assessment for learning) ve öğrenme olarak değerlendirme (assessment as learning)” olmak üzere üç temel ölçme değerlendirme yaklaşımı hakkında bilgi sahibi olacak, bu yaklaşımların altında yatan felsefeleri ve aralarındaki farkları kavrayacaklardır.
- Bir sınıf düzeyi için üç ana yaklaşım türünden uygun olanı belirleyip ilgili öğretim programını da temel alarak ölçme değerlendirme planlaması yapmanın önemini; başarılı bir ölçme değerlendirme planlamasının eğitim öğretim planlamasına nasıl katkı sağlayacağını özümseyeceklerdir.
- İngilizce öğretmen adayları tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemi hakkında derinlemesine bilgi sahibi olup, bu yöntemin dil öğretimini nasıl desteklediği konusunda bir anlayışa sahip olacaklardır.
- Katılımcılar, yaygın olan tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntem türlerinden, (dijital) ürün dosyası ((e-) portfolio), öğrenme günlükleri, projeler, bireysel ve grup görüşmeleri, sınıf içi gözlem, otantik değerlendirme ve öz ve akran değerlendirme hakkında tanım, özellikler, sağladığı öğrenme fırsatları, uygulama süreci hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
- Katılımcılar, derlem temelli tamamlayıcı ölçme değerlendirme uygulamaları hakkında bilgi ve deneyim sahibi olacaklardır.
- Katılımcılar, sözü geçen yöntemler için sınıf düzeylerine ve ilgili öğretim programına uygun olarak ölçme aracı tasarlanması konusunda eğitmenlerin de desteğiyle uygulamalı olarak çalışarak deneyim kazanacaklardır.
- Katılımcılar, tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımında kontrol listesi (checklist) ve değerlendirme çizelgesi (rubric) oluşturarak objektif puanlama yapma ve etkili bir şekilde geri dönüt verme konularında donanım ve deneyim sahibi olacaklardır.